Какво ни казахте: Над една трета от анкетираните фермери се отказват от земеделието
Много малко от бизнесите в сектора смятат да продължат постаро му, сочи анкета на Агри.БГ
Източник: Агри.бг, Автор: Неда Кирилова
Земеделецът рискува ежегодно, най-малкото защото не знае какво ще му поднесе природата. Но тази година неизвестните са много повече. В настоящата сложна политико-икономическа обстановка земеделският бизнес не може да си позволи лукса да изчака, за да види какво ще стане. Той трябва да е готов преди началото на сезона със своя план – залага си „главата в торбата” и „каквото сабя покаже”, пък дано да е взел правилното решение.
Не малка част от земеделците обаче са решили вече да не рискуват. Агри.БГ попита растениевъдите: „Какви са плановете ви за новата реколта?”, а техните отговори показват, че една трета от тях напускат сектора.
35% от 324 участващи в запитването са заявили: „Отказвам се от земеделието, защото ситуацията в сектора се влошава”. Ако такава сериозна част от земеделците, и то само от растениевъдството, наистина се откажат, какви биха били последиците за отрасъла, икономиката, продоволствието, изобщо за държавата ни?! Надяваме се в споделеното да има преобладаваща доза емоционален нюанс, а не категорични бизнес намерения.
Ясно е, че процеси на преструктуриране текат, защото само 23% от анкетираните земеделци смятат да запазят същите площи и производство, понеже познават капацитета си. Възможно е това да са фермери от стабилни и печеливши сектори, както и такива, които имат някаква сигурност и гарантиран пазар.
Какво обаче се случва с останалите малко над 40% от растениевъдите, които нито ще се отказват, нито ще я карат постаро му? Те са поравно разделени на три групи. 12% заявяват, че ще намалят площите си този сезон, защото разходите за производство са се увеличили. Също толкова са желаещите да увеличат площите си. Според тях това е стратегически вярното решение, защото продоволствената сигурност е застрашена.
Други 12% се подсигуряват в кризата, като залагат единствено на култури, които ще им донесат по-добра печалба. Вътрешната миграция в отрасъла (от един в друг сектор) е най-непредпочитаният вариант от участниците в анкетата. Едва 3% от тях смятат да се преориентират към друго производство, за да търсят нови ниши за реализация.